26 July 2011

TIADA ALASAN DALAM SOLAT...

Bersolat la kamu sebelum kamu di solat kan...


Firman ALLAH SWT :
"Sesungguhnya, solat itu tiang agama, sesiapa yang mendirikan dan menjaga kesempurnaannya, maka dia membangunkan agamanya, tetapi sesiapa yang meninggalkannya, maka dia meruntuhkan agamanya."
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). 




Daripada Abu Hurairah, katanya bahawa Rasulullah saw bersabda bermaksud: 

"Sesungguhnya amalan yang mula-mula sekali dihisabkan seseorang pada hari kiamat mengenainya ialah sembahyangnya, jika sembahyangnya diterima, maka sesungguhnya beruntung dan berjayalah ia" 






Abi Muslim At-Tighlibi meriwayatkan: "Sekali aku menemui Abu Umamah tatkala beliau berada dalam masjid.

“Aku bertanya sekiranya beliau benar-benar mendengar Rasulullah SAW bersabda bahawa apabila seseorang mengambil wuduk dengan sempurna lalu menunaikan solat fardu, ALLAH SWT mengampunkan segala dosanya yang telah dilakukan pada hari itu oleh kakinya yang bergerak ke arah melakukan maksiat, oleh tangannya yang berbuat maksiat, oleh telinganya yang mendengar berita maksiat, oleh matanya yang melihat maksiat dan oleh hatinya yang terdetik ke arah maksiat.

Jawabnya: “Demi ALLAH, aku mendengar perkataan itu daripada Rasulullah SAW berkali-kali."





Abu Hurairah menceritakan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bertanya kepada sahabatnya: 

"Adakah kamu percaya bahawa kotoran melekat pada tubuh seorang yang mandi lima kali sehari dalam sungai yang mengalir di depan rumahnya?"

Jawab sahabat: "Tidak, kotoran tidak akan melekat pada tubuhnya."

Sabda Rasulullah SAW: "Begitulah umpamanya kesan solat yang dikerjakan lima kali sehari. Dengan limpah rahmat ALLAH, ia menghapuskan segala dosa."

Jabir menceritakan bahawa RasulullahSAW bersabda: "Lima kali solat setiap hari itu adalah seumpama sebuah anak sungai yang dalam mengalir di depan pintu rumah seseorang yang mandi dalamnya lima kali sehari."

Pada umumnya, air yang mengalir adalah bersih dan tidak kotor. Lebih-lebih lagi jika air di dalam sungai pasti lah airnya mengalir dan ia akan lebih jernih dan bersih.

Mandi di dalam air sebersih itu pasti akan menghilangkan segala kekotoran yang ada pada tubuh. Ia membersihkan segala kekotoran itu.

Solat yang dikerjakan dengan memelihara segala rukunnya samalah dengan air sungai iaitu ia akan membersihkan jiwa daripada segala dosa.





Rasulullah s.a.w bersabda:
 
"Sesiapa yang berjalan untuk solat fardhu maka pahalanya seperti orang yang mengerjakan haji dan jika ia berjalan untuk solat sunat maka pahalanya seperti orang yg mengerjakan umrah sunat"

( H.R.Attabrani )

Rasulullah s.a.w bersabda:
 
"Sesungguhnya apabila seseorang hamba berdiri untuk solat maka diletakkan semua dosa-dosanya diatas kepala dan kedua bahunya. Setiap kali ia rukuk atau sujud akan berjatuhlah dosa-dosanya itu" 

( H.R.Attabrani )





Rasulullah s.a.w bersabda:
 
"Malaikat akan berdoa untuk kamu selama kamu masih berada didalam masjid dan melakukan solat dan selama kamu tidak berhadas. Berkata Malaikat "Ya ALLAH ampunilah dia dan turunkanlah Rahmat-MU kepadanya"

( H.R.Bukhari )








Abu Zar r.a. meriwayatkan bahawa ada sekali Rasulullah SAW:

keluar dari rumahnya. pada masa itu ialah musim daun-daun gugur. Baginda SAW mengambil ranting sebatang pohon yang daun-daunya mulai gugur dengan lebatnya seraya bersabda 
:“Ya Abu Zar! Apabila seorang Islam menunaikan solatnya kerana ALLAH, dosanya gugur seperti daun-daun ini gugur dari pohonya ini”.
( Riwayat Ahmad dengan sanad yang hasan )
Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda,:
”Seseorang yang melengah-lengahkan solatnya (walaupun dia menqadanya kelak) akan diazab dalam neraka selama satu huqub”.
Satu huqub adalah sama dengan lapan puluh tahun yang terdiri daripada 360 hari setahun dan satu hari di akhirat adalah sama dengan seribu tahun di dunia ini.


No comments:

Post a Comment

Penenang Hati


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com